חפש במאגר הידע
ההבדל בין כרטיסי מסך של NVIDIA מסדרת GEFORCE מול QUADRO
31 ביולי 2016 מאת פיסי פאוור

Quadro VS GeForce

NVIDIA היא יצרנית שבבים בתחום עיבוד גרפי ומקבילי הגדולה בעולם. בין המוצרים המרכזיים שלה נמצאים מעבדים גרפיים (GPU), או במונח המקובל "כרטיסי מסך". אלה מתחלקים ל- 2 סדרות: קוואדרו (Quadro) וג'יפורס (GeForce).
במאמר זה ננסה להסביר, בקצרה ובמונחים פשוטים, את ההבדלים בין 2 הסדרות, באופן שיעזור לכם לבחור בין כרטיס מסך קוואדרו או כרטיס מסך ג'יפורס.

 

ברמת מיתוג, סדרת Quadro מיועדת לתחנות עבודה ויישומים מקצועיים (מדע, תכנון, מדיה) ואילו סדרת GeForce מיועדת למשחקים. מקור ההפרדה הוא ב- NVIDIA והסיבה פשוטה: השוק התעשייתי רואה בכרטיס מסך כלי עבודה ומוכן לשלם עבורו כסף טוב, ואילו הגיימרים (חובבי משחקי מחשב) אינם עשירים במיוחד. הפרד ומשול.

ברמת החומרה, חלק מדגמי הקוואדרו והג'יפורס זהים לחלוטין ואתרים/קהילות מסויימים אף מציעים גרסאות קושחה (Firmware) פרוצות המאפשרות הסרה של חלק מהמגבלות מכרטיסי GeForce.

כדי ליצור את ההפרדה, NVIDIA הגבילה את יכולותיהם של כרטיסי ג'יפורס. הפעולה המשמעותית ביותר היא הגבלת יכולות חישוב הנקודה הצפה (Double Precision Floating Point - FP64).
מהי אותה נקודה צפה? בצורה פשוטה, מדובר ברמת הדיוק העשרוני של המספרים. כאשר ה- Double Precision מאפשר חישוב מדוייק יותר (שרלוונטי בעיקר להנדסה ופיזיקה בהם חשיבות עשירית הנקודה היא קריטית).
על מנת לחשב ב Double Precision כרטיס המסך (ה- GPU), צריך לעבור למצב עבודה שונה.
בכרטיסי Quadro המצב עלול להאט את החישובים ב ⅓ ואילו בכרטיסי GeForce (למעט ה TITAN) הוא מסוגל להגיע להאטה של 1/24.

הבדל נוסף הוא בקריאות OpenGL (שפת פקודות של התוכנה מול המאיץ הגרפי) העוסקות ברנדור שטחיים כמו פוליגוניים דו-צדדיים. עם זאת, מרבית התוכנות המודרניות לא משתמשות בדרך רנדור זו למרות שעדיין משמשת חלק מתוכנות ה- CAD בשוק.

מרבית ההבדלים בין דגמי ה- Quadro לדגמי GeForce נוצרו באופן מכוון ע"י NVIDIA ויש קהילות האקינג שמתארות בפירוט כיצד להפוך כרטיסי GeForce לדגמי Quadro (ע"י הלחמת מס' נגדים ו/או שינויים בדרייבר).

אז למה אומרים לי ש Quadro מומלץ לי עבור יישומים כמו AutoCAD, Avid, After Effects וכדומה?

הסיבה היחידה ש Quadro "מומלצים" לתוכנות ספציפיות היא שיתופי פעולה בין החברות. שיתופי פעולה אלה מאפשרים לדרייברים "מותאמים" לתוכנות השונות לצד Qualification ובדיקות תאימות מצד חברות התוכנה.

עם זאת, יש לא מעט כרטיסים שלא זוכים ל Qualification או דרייברים מותאמים לתוכנה ספציפית לכן במידה ובוחרים במסלול זה כדאי לבדוק תאימות לפני.

מבחינת ביצועים, בד"כ מוצרי אודבי לדוגמא יראו ביצועים טובים יותר עם כרטיסי GeForce מודרניים.

 

לסיכום:

יתרונות Quadro:

  • רנדורי Wire Frame ופוליגונים דו-צדדיים.

  • NVIDIA Mosaiq (ניהול גמיש מאד של ריבוי מסכים לעומת כרטיסי ג'יפורס עם תוספת דומה בשם Surround, מוגבלת יותר)

  • Quad Buffering, להכפלת גודל החצץ (Buffer), לערוץ הימני והשמאלי בחישובי תלת מימד סטיריאוסקופיים

  • 5 שנות אחריות ובקרת איכות קפדנית יותר המבוצעת ישירות על-ידי NVIDIA.

חסרונות ה- Quadro:

  • מחיר גבוה.

  • מעבדים גרפיים חלשים יותר.

לסיכום, הבחירה בין דגמי קוואדרו לג'יפורס צריכה להתבצע בהתאם לדרישות הפרטניות של התוכנה המרכזית איתה אנו מתכוונים לעבוד. הגישה הכללית היא העדפה של כרטיסי Quadro מול יישומים מדעיים או יישומי CAD ספציפיים, וג'יפורס עבור כל היתר.
חשוב לבדוק את מצב התאימות בכל רכישה או הרכבה, שכן יצרני התוכנה משפרים באופן קבוע את מנועי הרנדור שלהם, ובשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר תוכנות מקצועיות שמתאימות את עצמן לניצול יעיל יותר של כרטיסי ג'יפורס, בעלי יחס העלות/תועלת התחרותי ביותר.